- “Eerst doe ik een slag voor, waarbij ik in het kort vertel waarop gelet moet worden. Daarbij vermijd ik om de leerlingen te overladen met theorie. Dat zou zinloos zijn. Probeer maar eens een taal te leren spreken door alleen maar de grammatica te bestuderen. Daarna laat ik mijn leerlingen de slag op hun manier zo goed mogelijk uitvoeren. Zodra deze naar mijn oordeel technisch aanvaardbaar is, begin ik met de eigenlijke training.”
Een onorthodoxe, vastgeroeste slag
Bij gevorderde spelers komt het geregeld voor, dat een slag op onorthodoxe wijze wordt uitgevoerd. In de meeste gevallen gaat Michel niet proberen zo’n vastgeroeste slag te veranderen.
In de praktijk is gebleken, dat dit vaak onbegonnen werk is. Het is nuttiger zo’n slag vaster te maken en aan te scherpen.
Tenslotte zijn we allemaal verschillend gebouwd. De een heeft lange armen, de ander is klein van stuk. Daarom staat Michel zijn leerlingen – met inachtneming van de grondprincipes – enige vrijheid in hun bewegingspatroon toe.
- In overeenstemming met het principe
oefening baart kunst, laat Michel – zoals vermeld – zijn leerlingen tijdens het trainings-uur zo veel mogelijk ballen slaan. Daarom slaat hij de ballen in een hoog tempo naar zijn leerlingen, die deze op de juiste wijze proberen te retourneren. Hij volgt deze procedure zowel bij privé-les als bij groepsles.Naarmate zijn leerlingen beter gaan spelen, voert hij het tempo op en/of geeft hij moeilijkere ballen. “Als blijkt, dat dit te hoog gegrepen is schroef ik het tempo weer wat terug. Daarbij blijf ik er voortdurend op attent, eventuele fouten in een slag te corrigeren.”
Pas in een later sladium leert Michel zijn leerlingen meer ingewikkelde slagen zoals de topspin-service, de backhand-topspin-drive etc. “Maar eerst dienen ze de basisslagen redelijk onder de knie te krijgen, zodat ze met elkaar een rally kunnen spelen en daardoor met meer plezier zullen tennissen.”